احتمالا تا حالا متوجه صدای خش خش یا اعوجاج صدایی بلندگوی ماشین شدهاید. که در کم و بلند شدن صدا، افزایش دور موتور و… آزاردهنده است. اما نگران نباشید. قبل از تست با اهم متر هم میتوانید از وضعیت سلامت و علت خش خش صدای باند ماشین مطمئن شوید. اگر در ادامه این محتوا با اتوسول همراه باشید، مشکل و علت خرابی باند خود را پیدا خواهید کرد.
نشانه های خرابی اسپیکر ماشین
پیبردن به خرابی باند آسانترین بخش مسئله است. که البته هر نشانه و علائم میتواند روش رفع متفاوتی داشته باشد. در ادامه به هر کدام از نشانههای احتمالی خرابی باند ماشین اشاره خواهم نمود.
ترکیدگی و پاره شدن فوم باند: تصادفات کوچک، ضربهها و ترکیدگیهای فیزیکی میتوانند باعث خرابی اسپیکرها شوند. این آسیبها ممکن است باعث از دست رفتن کیفیت صدا یا حتی قطع کامل آن شوند.
فرسودگی: در طول زمان و با مرور امواج صوتی، اسپیکرها ممکن است فرسوده شوند و مانند قبل باکیفیت نباشند.
خش خش کردن صدا : در هنگام حرکت و افزایش دور موتور ، افزایش ولوم و… یکیدیگر از نشانههای خرابی اسپیکر خودروست که رفع آن به پیداکردن علت اصلی آن وابسته است.
کم شدن و یا قطع شدن صدا : در بلندگوی ماشین یکی از نشانههای سوختن و یا خرابی باند است بنابراین اصلا دست کم نگیرید.
داغ شدن بلندگوها : و یا خارجشدن دود از آن میتواند نشانهای از فشار زیاد و سوختن اسپیکر خودرو باشد.
امپدانس بالاتر از 10: یکی دیگر از نشانههای سوختگی یا خرابی بلندگو با استفاده از یک اهم متر برای آزمایش امپدانس در سیم پیچ صدا است. در بیشتر موارد و به صورت معمول آمپدانس باید در محدوده 4 تا 10 اهم باشد. (اگر بالاتر بود، نشانهی خرابی باند است.)
پدیدار شدن هر کدام از این علائم را جدی بگیرید. اگر هر کدام یا چند تا از این علائم را در باند ماشین مشاهده نمودید لازم است که اولا علت پدیدار شدن آن و سپس به رفع آن بپردازید.
علت و رفع خرابی باند ماشین
عدم تنظیم ساب و اکولایزر: قبل از هر دستکاری در اسپیکر برای رفع خش خش یا کم بودن صدای باند تنظیمات باس، اکولایزر و ساب ضبط و اسپیکر را بررسی نمائید.
گرد و غبار: وجود گردوغبار در اطراف اسپیکر میتواند باعث ایجاد صداهای اعوجاج و خشخش شود که معمولاً با تمیزکاری منظم و درزگیری برای عدم نفوذ گردوغبار حل میشود.
آهنربا : وجود شئ قطبدار و فلزی نزدیک باند خودرو میتواند منجر به صداهای ناخوشایند خشدار و خارج از تنظیم اکولایزر شود.
رطوبت و آفتابزدگی : قرارگرفتن مداوم در برابر نور و دمای شدید آفتاب و همچنین رطوبت میتواند منجر به سوختگی و از کارافتادن اسپیکر شود.
سیمکشی و اتصالات غیرحرفهای: اتصالات و نصب نادرست کابلها، میتوانند عاملی برای خرابی صدا در اسپیکرها باشند. بنابراین همیشه پیش یه تکنسین حرفهای بروید.
خرابی پورت : پورتهای خروجی و ورودی صدای ضبط را بررسی نمائید تا اطمینان حاصل شود خرابی، قطع یا خرخر صدا از کجاست.
پارگی فوم مخروطی : پارهشدن فوم مخروطی یا در اثر ضربه فیزیکی و یا در اثر بالابردن بیش از حد صدا اتفاق میافتد. اگر مخروط شما پارهشده، میتوانید از ژل لاستیکی سیلیکونی برای ترمیم استفاده کنید.
خرابی مانیتور و عدم جفتشدن مانیتور با اسپیکر : اگر مانیتور یا ضبط شما به اسپیکر نخورد یا قابلیت تنظیمات ساب و اکولایزر نداشتهباشد، اسپیکر پخش صدای بیکیفیتی خواهدداشت. مانیتور 9 اینچ T3L تنها مدل قابل مچ با سیستم صوتی پیشرفته است.
صدای دینام و نویز الکتریکی : وضعیت نامناسب سیستم شارژ و اتصالات بین اجزای سیستم صوتی و باتری میتواند منجر به صدای دینام شود. که با دور موتور بهطرز بسیار آزاردهندهای بالا و پایین میرود. وجود نویز حاکی از مشکل الکتریکیست. معمولاً لوازمی مانند چراغهای جلو، برف پاککنها، چراغ راهنما و ترمزها جریان بالایی دارند و میتوانند باعث افزایش ولتاژ شوند که سپس به سیستم صوتی میرود و باعث ایجاد نویز میشود.
اتصال و خرابی آمپلی فایر سوکت و فیوز خودرو : از اجزاهای مهم سیستمهای صوتیاند که در اکثر خودروها وجود ندارد. کار اصلی آمپلی فایر، تقویت و افزایش کیفیت صدا و برطرفکردن نویز در حجم بالای صدا است. یکی از مهمترین دلایل خرابی بلندگو وجود مشکل در آمپلیفایر، سوکت و فیوز ماشین است.
بررسی اصل یا فیک بودن اسپیکر
کیفیت باند و بلندگو ماشین در تعین عمر مفید، کیفیت و قدرت صدا و… موثر است. بنابراین اگر بلندگو فیک بیکیفیتی خرید نمودید امکان دارد بدون دخالت هیچ کدام از علتهای خرابی اسپیکر، صدا را با خشخش پخش کند. اسپیکرهای پایونیر با کیفیت های (high copy) یعنی کیفیتی همباد با اصل خارجی پایونیر که دیگر تولید و وارد نمیشود، عرضهشده است.